Monday, December 13, 2010

how to kurus ur body....


start mcm ni







and





become






this












 anda mau......saya juga mau..........say yes...........!!!

aha......gile emo kan aku hari ni....dh entri ke-3 untuk hari ni saje.............ampessss.....
setelah menggodek si pencari maklumat ni..akhirnye ketemu ngan pakar (erkkk leh caye ke...leh kot...) ni aku tepek kan care-care nk berdiet..mmg ini je la care nye...xde care lain dh...kalau ade pun mesti care tu menyakitkan badan or ade efect jangka mase panjang nye........ok la meh bace sesame (setelah aku compile kan ye)...semoga kite sesame leh mempratikkannye...........

1) Jgn dok terlalu memikirkan berat badan tu sehinggakan mengganggu ketenteraman fikiran.
Jgn la korang hari2 dok g menimbang je berat badan korang tu...kalau kat scale tu tunjukkan penurunan xpe la jugak kan..kalau x turun korang jugak yg emo kan.....so nnti
down kan semangat nk berdiet korang... kalau korang nk timbang jugak seelok-eloknye
seminggu sekali ok!......enuffff....

2) Buat-buat sibuk dgn hobi ke kerje2 opis ke..ape2 la janji korang sibuk.
Opsss...cikpah...kakbedah...ciktemah...bukan menyebok hal org ok...sibukkan diri dgn hobi memancing ke..bace buku ke...bace novel ke.....memasak ke...opsss hobi tu elok dijauhkan....menyumbang ke mkn berlebihan pulak nanti...kalau opis prevet...elok la buat OT smpi mlm bute....bile balik umah trusZZZZzzzzzz...nk mkn pun lupe...erkkkk...btol ke diet mcm ni....huhhuhuhhu...

3) Makanlah sarapan pagi.
Ini sile jgn skip ye........mkn la sarapan pagi sbb mmg sarapan jadual terpenting untuk berdiet .....jgn plak korang melantak nasik lemak 2 pinggan...roti canai 5 keping......mmg smpi bile2 la xkurus derrrr.......

4) Bace label dulu sebelum beli....ha mcm iklan kan.
Seeloknye sebelum membeli seswatu produk makanan tu..bace la label nutrisi produk tu...seeloknye tau brape kalori dlm tu..lemak brape...kalau boleh jgn beli produk yg mengandungi byk kalori dan lemak ye.... paling baik mkn makanan yg byk serat.....

5) Buat target berat badan yang realistik untuk dicapai.
Buat plan utk mencapai berat badan yg realistik...jgn pakse diri utk capai berat badan yg x logik dlm mase yg x logik jugak...paham dok...?

6) Bagi ganjaran pd diri korang sekiranye target tercapai.
Sbg contoh...makan la coklat yg lazat...sekali sekala mkn coklat takpe ye...jgn plak korang g melantak satu baket key ep chi...mmg lupekan la je la tips ini......

7) Positifkan diri.
Yakinkan diri korang yg korang mampu mengurangkan berat badan dan mampu menahan pelawaan teman2 utk mkn kat tmpt2 yg mengundang kegagalan semangat korang utk berdiet........

8) Rajinkan melakukan senaman ringan (sit-up ke).
Seeloknye buat la senaman regangan sdr kat umah...sit-up pun boleh...kalau terase byk duit dh n tak berkire utk kurus bleh la..ke gym yg berdekatan anda....kalau xpun beli la video tape senam robik jane fonda...(wah btol ke name fomfuan tu...)

9) Ubah corak pemikiran korang.
Jgn terlalu obses sgt nk kurus..sebaiknye lebih menghargai tubuh badan dan mensyukuri anugerah Tuhan..

10)Turun 1kg dlm sebulan secare tetap.
Lebih elok dr turun secara drastik dan mendadak..itu boleh menjejaskan kesihatan korang..kang bile korang dh stop dr berdiet..tetibe naik mendadak plak...x ke naya dan keciwa...biar la turun secare perlahan tapi berkala....

11)Dapatkan nasihat doc sebelum membeli produk di pasaran.
 Seeloknye korang g la jumpe doc dulu...utk mengetahui tahap kesihatan korang...doc dh check BP ape sume baru la korang mintak doc suggestkan ubat ape or pill ape..ke supplement ape ke..utk korang amik tp masih boleh berdiet tanpa menjejaskan kesihatan.

12)Jangan mudah terpedaya dgn iklan2 produk menguruskan badan.
Sebab kebanyakan menipu..Indah kabar dari rupe...kekadang hasilnye x seperti yg dipromote kan....so x payah la nk cube2 produk ni...dah la duit byk abis...badan tetap gemuk....lemak semakin menebal...say babai to all the products!!.

13)Makan malam awal..sebaiknye makan malam sebelum pukul 7.00 mlm.
Jgn makan mlm lewat sgt...sebab waktu malam kadar metabolisme sgt kadar...sume makanan yg korang mkn lewat2 mlm tu akan disimpan sbg lemak.......so get rid of 24 hours restaurant or korang punye cikidis yg disimpan dlm petiais.......

14)Kunyah chewing gum diantara waktu makan.
Satu kajian telah menunjukkan barangsiapa yg mengunyah chewing gum diantara waktu mkn bukan shj dpt menjage kesihatan mulut malahan dpt membantu mengurangkan pengambilan kalori seseorang pemakan jika kunyah chewing gum tu 15 min seblom mkn..wah pratikal bukan...sedap...dan menyihatkan...mari mencuba yuk ah'....

haihhh..penat sey nk abiskan penulisan ni..maaf aku bgtau...aku bukan la seorang pakar yg pandai2 menaip smpi 14 tips nk berdiet ni..aku pun bace n tulis balik dlm blog aku dlm konteks yg aku paham la... ni sume ihsan dr blog pakarhowto.com. kalau korang lawati website tu byk lg la tips2 menarik yg boleh dikongsi bersame....sebab menulis ni je...aku dh lakukan tips pakarhowto ni yg ke -2 tu..sibukkan diri ngan hobi kan...hobi baru aku ialah menulis blog...boleh..????..dan-dan je aku nk buat hobi menulis blog kan..padahal kat umah takde tenet...harap tenet opis je....lantak la kan...Blog Aku...Aku Punya Suka..!!!...owh masih emo...harap kite sume dpt manfaat dr blog aku yg ntah ape2 ni..pembace pun takde....aku tulis aku bace...kesian...aku la seorang gemuk yang malang....sekian........ciao....

No comments: