Wednesday, September 7, 2011

cite raye aidilfitri 2011- hari 1

hola uols....
sori la lambat plak aku nk menghapdet cite pasal hari raye aku tahun ni...org lain dh basi dh cite nye...aku baru nak hapdet....bizi kemain.....ditambah plak dengan kemalasan nak mengarang....maka tertangguh la semua cite....so kali ni...aku curik mase skit...time koje ni....cite pasal hari raye aku tahun ni....
so nak dijadikan cerite raye tahun ni...masih beraye di rembau untuk hari pertama...bukan sebab aku QUEEN CONTROL sgt....(ye la tiap2 tahun nk raye seblah aku dulu)......sebab UTAMA adalah laki aku keje ye di pagi raye....pasang speka kat umah PM....so redha la...lagikan pulak keje yang die buat adalah di putrajaya sahaja...so kalau ditambah ditolak...elok la beraye di rembau dulu sbb dekat skit ngan putrajaya...still bleh berase kehangatan hari pertame di aidilfitri..dekat skit nak ulang alik...dh settle keje iye...bertolak la kami balik ke rembau....mcm biase rutin di pagi raye umah aku...mcm jugak org lain....adalah upacara bersalaman di pagi raye...time ni sebak siottt....ye la walaupun dah kawin le ni...ttp jugak aku rase aku byk dosa pada ibu dan ayah aku...sebak jugak tgk adik2 aku yang aku tengking2..lempang2...gadoh2 dulu...dh besar2 sume....skit hari lagi ....aku dpt la ipar duai plak....huhuhu....masih segar di ingatan zaman time kecik2 dulu...adik2 aku cukup anti ngan aku...ye la kakak sulong...garang kemain...tapi dieorg xtau...jauh di lubuk hati aku...aku sayangkan dieorg sesgt....xsanggop rase nak kehilangan salah sorang pon dr dieorg....aduyaiii....nak nanges doh ni...dh le taip kat opis ni....hishhhhh!!!!!...dah2  cite happy plisssssss.....

kegembiraan dapat beraye di tempat sendiri tidak dapat digambarkan dengan kate2...walaupun family besar aku ni kerap je jumpe....sbb pakcik2 makcik2 aku ni kerap jugak balik kampung...except yang duk jauh sikit la...mcm yang kat pahang tu...kitorg mmg selalu buat gathering (read: makan2 kat kg la)...attend kenduri kawin sedare mare....so kerap la jumpe....ttp jugak rase meriahnyee...mmg havoc...kecoh...tau2 je la ...mulot2 org n9 ni...kalau cite mmg sekampung dgr...sib baik umah kitorg ni jauh skit dr org...so mmg lantak la nk ketawak kuat2 pon kan...???..so dh siap2 salam raye...(aku xdapat pon duit raye...jahat tau laki aku...) pegi bersalaman ngan uwan dan semua pakcik2 makcik2 aku....beraye umah uwan yang jauhnye hanya  langkah 3 umah aku...makndak duk umah same ngan uwan...so special menu dieorg adalah MEE SAKINAH...aku xtau la korang penah dgr ke x?.... lagi 2 bijik umah...umah maklang ngan mak induk aku tu...ptg skit...kat umah maklang special menu adalah MEE KARI...kat umah induk plak LAKSA...perghhh!!! mmg terbaekkk....dieorg pepgi mmg close door..sebab menjadi kebiasaan beraye kat umah aku ngan umah uwan dulu....dah kenyang sume...opsss lupe plak...umah aku...EVERY YEAR....raye pertame...special menu adalah LONTONG...kalau ibu aku tukar menu...mmg nak kene umpatan jawabnyeeee...!!!!dh kenyang sume....gerak ke umah tok2 sedare yg penting2...nk g umah dieorg pon..kitorg biase ikut pangkat..maksudnyeee..memule ke umah tok long...kendian ke umah tok ngah...lps tu plak ke umah arwah tok tam...ke umah arwah wan ngah (belah arwah atok aku)..ke umah wan induk...ke umah arwah tok tam (belah uwan)..baru la ke umah pakcik2..makcik2 plak...umah maklong kg batu...umah paklong chembong...kirenye...raye pertame tu kalau x pukul 4 kul 5 baru sampai umah balik...mmg lembik sampai umah...bukan sahaja sebab penat...kenyang dan panas jugak...so charge energy...tido skit....layan plak beraye umah makcik2 sebelah ni...layan mee kari ngan laksa.....LAZATTT!!!!...rosak diet...(diet ke ko...???)



gamba famili aku...cume kurang sorang...koje plak die.....

tgk muke ayah aku...seronok le tu dpt duit raye..menantu bagi....hurmmm....:))



sebahagian yang muat dlm skrin camera digital aku.....ramai lagi tu kalau diikutkan...!!!



mee sakinah...kuah die dlm bekas putih tu...ce bukak....muahahahah!!!


kunjungan ke rumah aku plak...!!! GAMATTTTTT suasana!!!

konvoi....6 bijik kereta..penuh belaka....terkincit org nak layan delegasi kitorg....!!!

pasangan romantikus la konon!!!!



 
tak cukup siang...malam pon berjalan jugak.....ke rumah sebelah ayah plak...ke rumah pakteh dan makndak...x best kalau  xpegi umah dieorg...sebab mmg dh terbiase....tp perasaan girang tu kureng skit....sbb aku x dh xdapat duit raye....bagi lagi ade la....mapuh!!!..so selesai umah due org sedare tu...kami pon pulang ke pangkal jalan....eh belom lgi....singgah plak...umah maknjang aku...sebab raye ke-2 turn die nk beraye kat johor...so die suruh dtg umah die malam raye pertame...mkn mee sup...kirenyee...hari raye pertame haritu adalah hari berjalan dan makan sahaja....dan yang plg menggembirakan adalah...laki aku ingat jalan2 nk ke umah yg aku sebut2 kan td...bermakne die sudah 'masok' dlm family aku....welkam...welkam...semoga ko menjadi gemok seperti aku...wakakaka...erkkk....ok...x kelakar......:((

tapi peristiwa yang paling aku x leh lupe ari raye pertama aritu....dh salam2 ngan ibu ayah...adik2 ...sedare mare....dah g jln raye bagai....balik umah lepak jap kat kerusi..tibe2 laki aku bersuara...

laki: u bile plak nk mintak ampun kat i...
bini: eh i belom salam raye u ke...?????
[bunyik cengkerik....]

huhu...ampun sayang...i lupe nak salam u...bukan niat kong aja...mmg terlupe...YA-ALLAH.....trus capai tangan die ...mintak ampun sume...sambil gelak2 (kaverline dowh...rase nak nanges ade...cuak pon ade....sebab bleh terlupe laki sendiri...huhuuhuhu)........

p/s: tu bukan sume umah sedare kitorg pegi..kalau sume nak pegi...mmg x cukup seminggu..!!! ramai sedare susah...xde sedare lg parah..haihhhhh!!!!..janji RAYEEEEE!!!!!

No comments: