Wednesday, September 26, 2012

kenape org buleh aku x buleh....!!!

Holaaaaaaa......mcm gembira...tapi dalam hati siapa yang tahu...~sobss...sobsss...sobss...!~ (emo di pagi hari)
 
huhuhhu..memule nk tulis pasal laki aku...sekali mcm xjadi la pulak...bukan ape...mood nk cite pasal die x mari lagi la ari ni....hari ni nak cite pasal keserabutan aku...
serabut btol aku tgk akaun gaji aku....baru semalam banyak (banyak le sgt kan...setakat kerani cabuk banyak mane la kan)...xsampai sepuloh klik (bayar hutang and bil pakai maybank2u lew nieww) abis dh duit aku...serabut aku....mcm mane ek aku nengok org lain...yg sama taraf ngan aku ni...mcm banyak je duit...padahal aku nengok...kalau lunch..makanan lg gempak dr aku...baju jgn cite la...mcm tiap2 hari pakai baju baru je...henbeg pon xkurang...aku ni yang beli henbeg cap ayam uptwon tu pon pikir 18 kali nk beli....tu blom rantai emas..gelang emas...mekap muke..mekap kete..yang bertudung plak...berlapis2 siap keronsang besor tang dada...mcm2 lagi la....hutang plak kalau x keliling pinggang mmg x sah...same je la ngan aku...tp yang pelik nape dieorg mcm x abis2 je duit...aku ni baru byr hutang ngan bil...abis trus duit...nk menyimpan rm10 pon mcm nak x nak je...
 
tu blom kalau aku sopping online....haihhh..mcm nk tercekik rasenye...dengan duit minyak kete duit tol nk ke tmpt keje...haihhh...mencisss nye pikir pasal duit...padahal bukan leh bwk mati...bukan bleh beli bahagia..(ewah...konon!!)...tp betape lah keperluan duit tu sangat mempengaruhi kehidupan....
aku bukannye jeles tgk org lain byk duit...bagus la...itu usaha dan rezeki  dieorg...sape aku nk pertikaikan itu...ucme aku x tahu ape trick dieorg selalu nampak mcm banyak duit...aku ni baru je gaji 2-3hari...lps tu kompom aku jd perompak...woiii...jauh sgt korang pikir tu...rompak beg duit laki aku la weiiii...dh amik baru aku bgtau...hihihi...sib baik la dh berlaki...kalau blom kawin...memang rompak bank la aku...(mcm berani sgt..baru tgk guard bank pon aku rase mcm tgk polis lg nk rompak bank)...
berani ke nak rompak kalau gini...senapang die besor weiii...
 
aku penah la try nk simpan...memule memang le simpan...ujung2....ku tekan..tekan jugak mesin cap rimau tu...x bleh la...sebab keje jauh ke (aku xsure)...sbb bile keje..kene plak travel jauh ni...sgt menakutkan kalau xde duit...ye la buatnye kete buat hal..x ke  naya...dgn henppn x de kredit...heeee...bahaya tuuuu!! last2 aku korek gak duit yg aku simpan tu...penah jugak try sorok duit bwh baju la...dlm planner la...mcm2 la tmpt aku sorokkan...ujung2...aku kelebet2 jugak umah aku...
kekadang aku sentap la jugak kan...bile aku mintak duit belanje kat laki salu die kate "ko xpayah keje la yunk...asik xde duit je..." huhuiii...rase nk tumbuk je mulut die (haaaa... derhaka kang...sori sygggg)...aku ni kalau ikutkan...bukan la kaki sopping (dududududu..bersiul sampai herot mulot...) tp aku cume beli mende2 yang patot dibeli...makanan...brg2 wanita...kekadang baju...kekadang sluar..kekadang kasut..kekadang kain ela..kekadang baju kurung siap jahit..dan macam2 lagi la..bukan nye aku beli mende bukan2...contoh henbeg original tempah kat kwn yg keje kat america ke...tukar2 henpon tiap2 bulan ke (hempon aku ni pon dh layak baling dlm lombong dh ni)..aku beli mende PERLU je...tapi tetap le xcukup duit...haihhh...pening!!...tp ade gak org yg ingat mcm aku laki bini ni mcm byk je duit.. bile kate kami xde duit...blakang2 mesti ngumpat.." xkan la xde duit...laki bini keje.."...iye memang laki bini keje...tp 'kerak'nyeeee banyak tau tak...ahhhh persetankan la orang yang begitu....
 
tu bukan kaki aku...percaya kan..???
 
aku ni kekadang teringin la jugak nk buat bajet mcm org lain...mcm2 cara org buat kan...ade yang dh asing2 siap2 dalam sampul...luar sampul tu die tulis la...~DUIT BIL ASTRO~ mcm2 lagi la...penah jugak la try...tapi mcm xde ifek...sebab aku rase same je keadaan die...sama ada aku asingkan atau x..sebab memang duit aku habis jugak...x tahu dh nak buat mcm mane...supaya...duit aku tu ade je smpi dapat next gaji campor yang dah disimpan...memang x cukup...duit aku akan cukup bila mase aku keje kat putrajaya kot..insyaALLAH...ade la yang dapat disimpan...sikit...walaupun sikit kan...ibarat kata pepatah "sikit2 lame2 jadi bukit" (bukan bukit laki ko intan!!! hahahahaha)
tu blom beli umah sendiri lagi...duk la menumpang umah kerajaan...tu blom ade anak lg...kang dgn bajet diapers die lg...nursery lagi...susu lagi....wahhhhhhhh!!!! (bukan x nak anak weh...risau die xdapat yg terbaik je...)
patot la ramai org gila sebab duit kan...besar impak duit dalam kehidupan kite...
kalau sembang pasal duit memang x abis2 cite...tensi aku!!! dh la...menyampah aku nk tulis pasal duit ni...sebab kalau aku tulis pjg2 pon bukan dapat duit....muahahahaha!!!
 

moral of the story............menabung la dari kecik...dh besar bleh korek tabung tu...huhuhu....
 
 
p/s: ingat nak buat bisnes la...tp xtahu nk buat bisnes ape..ade sesape leh bg idea x..bisnes yg modal ciput..tp pulangan lumayan!!!..bleh..???
p/s/s: mintak2 la time bajet nnti ade berita gumbira buat kerani saperti aku...amin!!
 

No comments: