Monday, January 21, 2013

nasib seorang pencacai..........

hermmm...nengok tajuk je kompom korang dh tau mane arah tuju penulisan aku hari ni...kompom ke tong sampah juga la intipatinya.....tetiap awal tahun aku rasa aku ade tulis perihal ni...tahun ini pon nak tulis lagi...bukan aku nak mengejar ape-ape...cuma aku dambakan penghargaan...kalau aku ni pelajar tahun satu...sudah cukup bermakna kalau cikgu hadiah sebatang pensel 2B di hadapan murid-murid lain...tapi malangya aku dah bekerja...erti kata lain...makan gaji....erti lain...pencacai...!!!!

biasa la kan...setiap ujung tahun...kompom2 ade sesi apparaisal kan..tidak terkecuali la org2 makan gaji kategori gomen...walaupun gaji cinoit...kene la jugak dinilai hasil kerjanya....dah la menggunakan sistem yang sungguh la haramjadah...sehingga mengundang kata-kata makian dan jugak kesat ketika menggunakannya...ape yang aku perhatikan...orang yang kejenye ala-karte ni yang selalunya dapat markah tinggi...tapi kuasa kipasnya full blast....ade tu tak yah kipas pon...sebabkan giliran die...die dapat la markah tinggi...nape mcm tu ek...nape ade bos dilahirkan begitu...itu bos tak adil...bagi markah tinggi sehinggakan org itu mampu mendapatkan penghargaan peringkat atasan sedangkan kerja yang dilakukan sangatlah minima...lagi pulak...bile kite suruh die buat keje die...keje die...or bantu keje orang lain termaktub dalam skop keje terakhir le selalunya "seperti yang diarahkan dari semasa ke semasa"....pon die menolak..selamba badak je kata "aku tak nak buat...bukan keje aku" last2 jumpe org tu dekat dlm pantri tengah makan...or tgh berasap sacara berjemaah...kelibat pon susah nak nampak duduk kat kerusi...hantu lagi senang nampak daripada mereka2 ini...patutkah diberi penghargaan kepada orang2 yang cenggini....

bukan la aku mengejar ape2 title...ape2 bonus...tapi aku cume mahu segala pengorbanan aku...yang keluar umah pukul 6.30 pagi..sampai opis seawal 7.20 pagi walaupun punch card 8.00 pagi...stayback lagi...untuk siapkan kerja-kerja yang tak buleh dilakukan pada waktu opis...sebab satu malaysia gune sistem yang sama..traffic congested!! pastu balik lawan trafik plak...jammed dari opis sampai umah...minyak kete lagi...tol lagi..aku suma nak diberi markah yang setimpal dengan apa yang aku kobankan...haihh...sekali lagi..bukan nak diberi penghargaan berupa bonus ke ape...cume bagi la markah berdasarkan kerja aku...jangan la bagi markah berdasarkan sejarah2 lampau..."tidak ada insan suci yang tiada masa lampau, tiada insan berdosa yang tiada masa depan..(ewah...betol ka...??)"...tak nampak ka improvement aku!! ko momokkan aku dengan kesalahan masa lampau aku gune plak nama bos besar...konon kenapa aku tak diletakkan di certain2 tempat...padahal....bos besar sendiri sudah maklumkan mengapa die tidak meletakkan aku ditempat2 itu...

tidak mengapalah...mungkin bukan rezeki aku di sini...mungkin aku akan menyerlah jika aku berada di jabatan lain...berbeza sekali penerimaan jabatan ini dengan jabatan aku yang terdahulu...mereka bersyukur dengan adanya aku...di sini...bukan nye setakat tak bersyukur...malahan...menghanjengkan aku...supaya aku blah dari sini...sebab aku ni too outspoken dan too outloud...kerana menidakkan kebiasaan dieorg dalam melakukan tugas...

sekarang ini...aku hanya ada dua pilihan...sama ada nak bekerja seperti mereka...pasang kipas full blast...atau jadi diri aku sendiri...aku pilih untuk jadi seperti diri aku sendiri...seorang yang outspoken...outloud...biar lah orang tak suke aku kerana ini...janji...rezeki yang aku suapkan di mulut aku...mulut anak2 aku (esok2)...dan rezeki yang aku kongsikan dengan keluarga aku ni...mendapat barakah dari DIA.....insyaALLAH....

p/s: bukan seperti yang aku jangkakan...

No comments: