Tuesday, October 23, 2012

perginya seorang sahabat...

 
 
assalamualaikum WBT..........
 
ini la permulaan segalanya...akhirnya berita  tentang salah seorang sahabat suka duka ketika belajar dulu diketahui...tak sangka dia pergi dah hampir setahun...baru kawan2 tahu...YA-ALLAH....arwah ni dulu seorang yang sangat low-profile...tapi terer bersukan...bola jaring ngan bola tampar memang arwah tip-top...tak de arwah kompom team tak balance...hermm...teringat dulu lepas je abis kelas pukul 5 petang tu...mesti kiteorg turun bersukan...tak kisah la main bola jaring ke bola tampar ke..badminton...mesti nak panggil arwah...sebab kalau arwah takde...memang tak best...so kiteorg salu je jerit2 dr bawah blok panggil arwah....hermmm...
 
kisahnya....semalam lepas lunch sambil2 buat keje tu layan la fb kejap...tetibe sorang kawan tanya i...(bace kat atas)...aku memang terkejut...dan kiterog berdua harap itu hanya khabar angin dan fitnah semate...aku try call no hp die...busy tone...so berharap lagi yang mungkin arwah tukar no...sebab no tu la dulu aku gune utk bercakap dengan die suatu hari tu...tahun lepas la jugak...maybe seblom die sakit la kot..sepatutnya kiteorg join satu reunion di desa waterpark...tp aku tak pegi sebab ape ntah...aku pun tak ingat...arwah pon tak pegi sebab die kene keje  kalau tak silap...tapi mase berbual tu arwah bebetul nak pegi...aku pon bergurau la ngan die...aku kate     "ala..nanti kiteorang pegi la maso ekau kawin...dah ado calon lom..." maklum la arwah dan aku dari negeri yg sama...arwah gelak je...die kate ade la die berkenan ngan satu mamat askar....aku pon gelak2 je..tak la pulak nak tanya lebih2...perbualan kiteorg pon memang berkisar pasal kawan2 dan kenangan mase belajar dulu...owhhh..rindunyeeee!!
 
 
lepas dah tak dapat hubungi no tipon arwah...maybe sebab dah kene potong kot...kawan i bagi no tpon umah arwah...time tu memang tak sure...aku redah je...memule lame sangat ringing nye...hampir2 aku letak...tapi akhirnya panggilan aku dijawab....oleh ayah arwah...
 
aku : assalamualaikum pakcik...
 
ayah arwah : waalaikumsalam...
 
aku: ini umah ujie ke..??
 
ayah arwah : iyo..
 
aku: ni sape...ni ayah ujie ke...?? ujie ade pakcik.. (time ni aku harap je jawapan ayah arwah adalah...ujie xdo dio kojo...tapiiiii....)
 
ayah arwah: eh ujie dah lamo tak do eh...
 
aku: bilo tak do eh tu...apo sakit eh..(time ni suare aku dh bergetar...tak sanggop dah nak cakap kalau diikutkan) saya ni kawan dio blaja maso kek ktt dulu...sorang pon x dongar brito...ni baru ado yang tanyo...tu yang tipon tu....
 
ayah arwah : arwah sakit bulan duoboleh taun lopeh...bulan satu tu meninggal...8hb...memulo tu dio kono mcm sakit tulang tu...lopeh tu macam kono santau angin (wallahualam)...
 
aku : YA-ALLAH pakcik...memang kito sorang pon xtau do...dio sakit ko apo...kek mano jenazah dikebumikan tu..??
 
ayah arwah: kek kampung eh ni la...kampung denai (time ni aku dh x berape nak dengar sebab kepala aku dah weng...n ayah die pon dh stat tersekat2 suarenye..)
 
aku sangat terkejut....tak sangkaaaaa!!!
 
aku cepat2 matikan perbualan...sebab aku taknak tambahkan kesedihan yang ayah die tengah rase...mungkin ayah die baru je dapat kurangkan kesedihan...ye la berat mata menandang berat lagi bahu yang memikul....tetibe aku call...terase mcm bersalah pon ade...tapi kalau tak tanya macam mana nk dapat tahu kesahihan cerite kan..?? lepas tu terus aku bagitau sume yang ade dalam fb..yang masih ade connection la kan...yang tak de FB tu mcm mane la aku nak sampaikan...hermmm... memang sedih sangat....sebab arwah baik saaanggggaaatttt...walau macam mane pon perangai aku dulu...die ikotkan je...kawan je...mase aku nak bertanding sebagai MPP dulu pon aku suruh sume geng aku termasok die utk pakai baju kuning...die ikutkan je....dan tak penah satu pon dari perangai die...membuatkan kite sume nak mengumpat pasal die...sebab die memang baik..low-profile...tak langsung jage tepi kain orang lain...so kalau ade ape2 function...mesti ajak die join...paling berani penah buat ngan arwah adalah...pegi camping kat sg congkak...pompuan je sume...berani gile kan kiteorg...sobss.sobs..
 
aku terkilan sangat sebab tak tahu tentang penyakit arwah....kalau tahu dari awal...mungkin boleh melawat arwah ketika arwah terlantar di hospital..tapi ini ketentuan yang ALLAH SWT sudah tetapkan....kita tidak mampu menghalang dan mengubahnya...apa yang aku boleh buat hanyalah REDHA dengan pemergian yang sangat terkejut ini..
 
memang banyak la kenangan suka duka dengan arwah..memang tak boleh dijual beli...
 
semoga arwah ditempatkan di kalangan orang-orang yang beriman...
 
semoga roh RUZILAWATI CHE DIN (UJIE) sentiasa dicucuri rahmatNYA...
 
pemergian UJIE merupakan satu kehilangan yang besar untuk persahabatan ini...
 
hanya doa seorang sahabat yang mampu aku berikan untukmu UJIE...
 
.............................AL-FATIHAH..............................

 
 
 
 
 


No comments: