Friday, March 11, 2011

renungan di pg jumaat.....

chewahhhh...ahakzzz uolssss...
tajuk je dh mcm nk mintak penampa kan.......alahai sekali sekala nk buat entri ilmiah skit pon korang nk mengata....ehem...mule dgn bismillahirahmanirrahim...(sambil betul2 selendang siti nurhaliza).....
mcm ni aku tertarik ngan satu older post rakan FB aku...tentang pemakaian tangkal or azimat....biase la org melayu..walau tinggi mane pun belajar...rendah mane pon belajar...smpi satu tahap dieorg akan TERpercaya keajaiban memakai tangkal atau azimat ni...mmg la...kekadang bile kite dh berusaha mcm2...dh try care moden sampai cecah ribuan RM...kekadang mesti dieorg ni terpikir...why not kite try cara lama...kan...??
nk kate aku ni terer bab agama ni...idok la...time spm pon subjek agama dpt 4B...yg terer nye bab kawin...mmg hari2 tny pasal kawin kat ustajah...eh termelalut plak!!!...
berbalik ke penceritaan kite ni...pemakaian tangkal atau azimat ni adalah haram sebenarnye...sbb bile kite pakai tangkal ni kite iktikad (yakin) bahwa ade kuasa lain selain ALLAH SWT yg memberi manfaat atau mudarat kpd si pemakai tangkal atau azimat ni...(ni bukan aku sengaje2 tulis tau...semlm pon aku ade berbincang ngan sorang kawan aku yg agak pandai la dlm soal jawab agama ni...korang ingat aku ni suke cite gosip je ke)...ok ni aku sertakan dalil2 yg mengharamkan pemakaian tangkal atau azimat ni ek...


Tangkal (Tamimah) yang diamalkan oleh masyarakat Arab purba ialah amalan menggantungkan permata-permata atau manik-manik kepada kanak-kanak dan percaya ia dapat menghindarkan dari penyakit, menolak gangguan sihir dan membawa kebaikan.Dalil-dalil yang mengharamkannya:

1. maksud hadis,"sesiapa yang menggantung tamimah (tangkal dari permata) , maka Allah tidak akan menyempurnakannya (akan hajatnya), sesiapa yang menggantung wad'ah (tangkal berupa kulit-kulit kerang dari laut), maka Allah tidak memberi keamanan baginya" HR Imam Ahmad, al Musnad Jld 4, ms 154.

2. maksud al hadis,"sesiapa yang menggantung azimat, sesungguhnya ia telah melakukan syirik." HR Imam Ahmad, al Musnad Jld 4, ms 156

3. maksud alhadis,"sesungguhnya azimat (jampi), tangkal, dan tiwalah (minyak pengasih) adalah syirik." HR Ibn Majah, Jld 2, ms 1166 hadis no 3530.

Syarah/Penjelasan:

1. Sebab diharamkan benda-benda ini ialah kerana kita beriktikad (yakin) bahawa yang memberi mudharat dan manfa'at hanya Allah semata-mata. Sesiapa yang percaya ada kuasa lain yang boleh memberi mudharat dan kebaikan maka aqidahnya telah sesat.
2. FirmanAllah,
" Jika Allah menimpakan sesuatu mudharat kepadamu, maka tiada yang dapat menghilangkannya melainkan Dia. Dan jika Allah mengkehendaki kebaikan bagimu, maka tiada yang dapat menolak kurniaan-Nya." maksud ayat Surah Yunus:107

3. Furqan:3

4. anNaml: 65

5. alA'araf: 188
----------------------------------

Segolongan fuqaha' mengharuskan tangkal dan azimat yang berbentuk ayat alQur'an:

1. al Khitobi (Fathul-Majid, ms 126)

2. Imam Ibn Hajar dalam fathul Bari: Tangkal itu harus jika menepati tiga perkara:
* ianya berbentuk ayat alQur'an
* dengan bahasa Arab
* i'tiqad bahawa tangkal tidak memberi kesan dengan sendiri melainkan dengan kuasa Allah jua.

Rumusan 1:

1. Menggunakan tangkal adalah kufur jika beriktiqad bahawa tangkal itu boleh memelihara dari kejahatan dan membawa kebaikan. (Fatwa Syaikh Atiyyah Saqar, Fatwa al-Azhar)

2. Tangkal dan azimat yang diperbuat selain ayat alQuran tidak boleh dibolehkan (fatwa Ibn Hajar)

3. Tangkal dari buah limau dan kemenyan serta pagar rumah perlu dinilai dengan pendapat ulama' di atas..


Kaedah menggunakan ayat al quran ini dlm perubatan, bagaimana cara yg betul?

Dalil yg membolehkan ayat AlQur'an untuk berubat ialah dari surah al-Isra': 82

“Dan Kami turunkan dari alQuran sesuatu yg menjadi penyembuh dan rahmat bagi orang2 yg beriman”

Penjelasan Imam Hasan Albanna, Mursyid dan Imam dalam asas 20 dari Risalah Ta'alim (bab rukun faham): pada asas ke 4, al-Imam al-mursyid menjelaskan tangkal, jampi, mentera, mengaku mengetahui perkara ghaib dan seumpamanya adalah kemungkaran yg wajib diperangi, kecuali jampi-jampi dari al-Quraan atau jampi-jampi yg diterima dari Rasulullah saw."

Keterangan:

Langkah pertama kita hendaklah mencari asbab atau sebab dan akibat kepada sesuatu natijah. Misalnya makan sebab hilangnya lapar, air asbab hilangnya dahaga, bekerja/berusaha menghasilkan pendapatan dan kekayaan. Begitulah berubat jika ditimpa kesakitan. Dalilnya:

1. HR Muslim dari Jabir ra," setiap penyakit ada obatnya. Jika ada obat yg sesuai untuk suatu penyakit, maka dgn izin Allah ia akan sembuh"

2. HR Bukhari-Muslim," Allah tidak menurunkan sesuatu penyakit, melainkan Dia juga yg menurunkan penyembuhnya.

Perihal menggunakan ayat-ayat alQuraan untuk berubat.

Komentar Imam Hasan lagi: Di samping hukum sebab dan akibat dan asbab yg bersifat kebendaan, terdapat juga sebab-sebab maknawi (ghaibiyat) yg boleh menghasilkan natijah seperti do'a dari orang-orang yg soleh. Maka berdo'a dan jampi yg berasal dari ayat-ayat suci termasuk dalam bab asbab maknawi (kebatinan) dan diharuskan syara'. Inilah pendapat jumhurul ulama' dari dulu.

Apakah perlu ada dalil ayat tertentu untuk penyakit tertentu?
Imam Jalaludin asSyuyuti berpendapat tidak wajib asalkan ia ayat alQur'an, do'a-do'a makthur atau jampi-jampi yg difahami maknanya dalam bahasa Arab yg tiada unsur syirik boleh dijampi dan dibaca untuk semua jenis penyakit.

Rumusan 2:

Apabila kita ditimpa penyakit. Langkah pertama ialah mencari asbab-akibat zahir, yakni menggunakan teknologi perubatan yg ada baik dari Barat atau Timur. Jika ada yg mencari asbab maknawi seperti berdo'a dan menjampi dgn ayat alQur'an atau do'a-doa Nabi yg makthur pun diharuskan sebagai langkah pelengkap pada usaha keduniaan tadi.

tentang sah atau x solat korang kalau korang pakai tangkal ni...itu aku ngan kwn aku tu x berani nk komen...sbb kitorg pun xsure n xtau...kalau korang tau...sile tinggalkan kat ruangan komen...tp bukan komen kosong ye...mesti berserta hujah2 yg membolehkan kite sume mendpt manfaat dr ape yg aku cube bentangkan kat entri ni...aku bukannye ape...agak pelik la..kekadang org melayu kite ni...anak nanges mlm2 je...g bwk jumpe bomoh...padahal anak nanges nk susu...umah bunyik2 skit...g jumpe bomoh...padahal tikus dok berjimba kat atap...badan rase x sedap skit...g jumpe bomoh...padahal darah tinggi...ape daaa....mak aku pon x ketinggalan ye...bengang je aku...bukan aku x percaye pd perubatan tradisional ni...tgk jugak la...kalau kite g sane..si bomoh tu dok mintak or bg kat kite brg pelik2...nk ayam jantan bulu hitam la...nk hati nyamuk la...nk jambatan  emas la (eh dh mcm permintaan putri gunung ledang la plak...hikhik)...ye la mende pelik2 la...pastu bg kat korang manik jampi la...benang jampi la...kain kuning suh selit celah tettet la...xke pelik...ape ke salahnye...amik wuduk...p solat hajat...p berdoa kat ALLAH SWT mintak trus kat DIA kan...disembuhkan penyakit ke..dipulihkan semangat ke kan..? yg nk p jumpe tok dalik ke tok jalit ke nyai anjasmoro..(eeee name je dh scary...) buat ape kan...heeeeee....xtau la...nk ckp apo lg...
aku bukan la nk kondem sesape yg suke kat perubatan tradisional ni...xsume perubatan tradisional ni disertakan ngan tangkal n azimat ni kan...tp aku mmg xsuke kalau p berbomoh ni...die dok bg kat kite brg sampingan suh ltk kat umah ke kat kete ke..kat kedai ke( kalau bukak kedai la..pelaris la katenye..) xcaye la mende2 ni..sbb rejeki tu kan dtg dr ALLAH SWT...bukan dr tok bomoh tu kan...haa kat situ je akidah korang dh terpesong...sbb lebih percaye ke bomoh tu dr ketentuan ALLAH SWT...x salah nk berusaha care lame kalau kite dh berdoa kepada ALLAH SWT...cume care lame mcm mane pilihan kite tu...takut sbb taksub nk berusaha...akidah terpesong...BERDOSA BESAR apabila kite menyekutukan ALLAH SWT...sekian renungan dr ustajah utk hari ni...renung-renungkan dan selamat beramal......

p/s: ustad pojie..semlm aku tny bukan sbb nk buat entri ni..mmg aku tny sebab bersebab la..eh!!!

No comments: